Dialogmøte med foresatte og skolehelsetjenesten om seksualundervisningen

en person som holder en presentasjon

Temaet var seksualundervisningen i skolen og det var foredrag og workshop/gruppearbeid for foresatte. Mariam Anjum lege, doktorgradsstipendiat og medisinfaglig forfatter i boken iLove2- seksuell helse, snakket om hvorfor seksualundervisning er nødvendig, og hvordan tilrettelegge for undervisningen med et kulturelt perspektiv.

MiRA senteret (Ressurssenter for kvinner med minoritetsbakgrunn) bidro med informasjon og hadde laget et case som foresatte jobbet med i grupper / workshops. Mangfoldsrådgiver v/IMDI fasiliterte og oppsummerte workshop / gruppearbeidet med foresatte.

Det var nærmere 200 deltagere som møtte opp der flesteparten representerte foresatte fra Mortensrud skole og noen fra Lofsrud ungdomsskole 8. og 9. trinn. Flere av helsesykepleierne fra andre skoler i bydelen møtte også opp for å lytte til foresatte og få økt innsikt i hvordan foresatte og elevene opplever seksualundervisningen på skolen.

Flertallet av tilbakemeldinger fra foresatte i etterkant var at de fikk økt kunnskap om hvorfor seksualundervisning er nødvendig, og at de opplevde et deres meninger rundt temaet ble lyttet til. Flertallet ønsket flere lignende møter. Dette er et tema som engasjerer og som er viktig. Barn og ungdom trenger kunnskap om kroppen og om egne og andres grenser for å ivareta egen helse. Vold og overgrep blant ungdom i dag er dessverre økende og mer kunnskap kan bidra til å bekjempe dette.

En gruppe mennesker som sitter i et rom med en projektorskjerm