Skolemiljøutvalget

Formål:

• Skolemiljøutvalget skal bidra til å sikre brukermedvirkning i det lokale arbeidet med å utvikle og sikre skole- og læringsmiljø for elevene.
  • Skolemiljøutvalget kan utøve innflytelse gjennom å være en utviklingspartner i skolemiljøarbeidet og bidra til å kvalitetssikre rutiner og prosedyrer.
  • Skolemiljøutvalget skal medvirke til at skoleledelsen, de tilsatte, elevene og foreldrene tar aktivt del i arbeidet for å skape et godt skolemiljø.
  • Skolemiljøutvalget har rett til å uttale seg i alle saker som gjelder skolemiljøet, jf kapittel 9a.

Organisering av skolemiljøutvalg:

Grunnskolen skal ha skolemiljøutvalg bestående av:

• Elevene (2 elevrepresentanter)
  • Foreldrene (2 foreldrerådrepresentanter)
  • De tilsatte (1 ansatterepresentant)
  • Skoleledelsen (1 ledelsesrepresentant)
  • Skoleeier – kommunen (1 kommunalrepresentant)
Elevene og foreldrene skal sammen være i flertall

Skolemiljøutvalgets medlemmer har rett til:

• å uttale seg om alle saker som gjelder skolemiljøet
  • å si ifra
  • å foreslå eller be om tiltak
  • å klage dersom henvendelser om tiltak ikke blir behandlet av skolens ledelse

Du kan kontakte Skolemiljøutvalget på skolens postmottak på e-post: postmottak@osloskolen.no

Skolemiljøutvalget på Mortensrud

Skolemiljøutvalget skal arbeide for å øke deltakelsen fra elevene, foreldrene, skolen og de ansatte i arbeidet med skolemiljøet. I skolemiljøutvalget sitter representanter for elevene, foresatte, ansatte, skolens ledelse og bydelen.