En hjernevennlig skole
Mortensrud skole har de siste to årene hatt økt fokus på at elevene skal mestre skoledagen, og på den måten øke elevenes læring og trivsel. Skolens personal har hatt en kompetanseheving som har gitt lærere, assistenter og andre ansatte økt kunnskap og konkrete verktøy i møte med elever som kan oppleve skoledagen som utfordrende.
Det siste året har også elevene fått kjennskap til innholdet i denne kompetansehevingen gjennom begreper som eksempelvis «toleransevindu» og «brain breaks».
På Mortensrud skole har alle ansatte mottatt kunnskap og kompetanse om hvordan hjernen utvikles, og hvordan stress kan påvirke vår fungering. Med denne kunnskapen er vi nysgjerrige på hvorfor mennesker gjør som de gjør. Vi skal være nysgjerrig på hva atferden er et utrykk for. Hvordan vi tolker atferd påvirker hvordan vi møter den, og med kunnskapen vi nå har fått møter vi atferd som utfordrer med en undrende tilnærming og en nysgjerrighet til hva som er bak den.
Her kan du lese mer om teorien og hvordan vi kan samarbeide om elevenes skolehverdag.