Klasseromsprogrammet

Fire elever spiller Ludo

Organisering

Organiseringen foregår som stasjonsundervisning hvor veiledet lesing er en av stasjonene. Elevene er delt inn i mestringsgrupper på 4-5 elever per gruppe. Gruppene er ikke statiske og skiftes stadig i takt med den enkelte elevs individuelle leseutvikling. Til hjelp med å finne elevens mestringsnivå til en hver tid, har vi et godt kartleggingsverktøy. I metoden legges det stor vekt på innholdsforståelse, begrepsinnlæring og aktiv muntlig deltakelse noe som er av svært stor betydning for vår skoles elevgruppe.

Innholdet på stasjonene

En stasjonsøkt består av 5 stasjoner der elevgruppene jobber med   varierte læringsaktiviteter tilpasset de ulike gruppene. En av stasjonene er lærerstasjonen der veiledet lesing foregår.

Veiledet lesing – en viktig komponent i stasjonsundervisningen

Veiledet lesing er et helhetlig program hvor lytting, samtale, lesing og skriving er likeverige komponenter. Det viktigste målet i metoden, er å utvikle evnen til å bruke lesestrategier som igjen vil hjelpe elevene til å lykkes med lesingen, forstå hva de leser og lese tekster kritisk. Veiledet lesing er en elevtilpasset og individsentrert opplæringsform.